Čo je to a ako to celé začalo?

Hackathon vznikol vďaka skupine hackerov, ktorí chceli zábavným a hravým spôsobom vylepšiť programovacie jazyky – softvéry. Títo milovníci IT ovplyvnili históriu kódovania v 60. rokoch 20. storočia.

Hackathon je stretnutie viacerých ľudí z rôznych odborov. Ľudia sú vystavení výzvam, na ktoré tímy musia vypracovať riešenie za určitý časový limit. Hackathony trvajú zvyčajne 1 deň, 48 hodín, alebo aj 1 týždeň. Po novom sa tieto eventy organizujú aj po dobu niekoľkých týždňov už v online priestore. Ale o tom trochu neskôr. 

Existuje interný a externý hackathon. Interného hackathonu sa zúčastňujú len pracovníci z danej firmy/organizácie, ktorá hackathon organizuje. Naopak externý hackathon vyzerá tak, že si firma zavolá odborníkov na súťaž, počas ktorej musia účastníci nájsť riešenie na dané zadanie. Zadanie sa zvyčajne týka problému marketingovej stratégie alebo inovácií vynálezov. Ďalej pre hackathon je tiež charakteristické:

  • jasné a zrozumiteľné zadania,
  • stanoviť si ciele tak, aby boli dosiahnuteľné,
  • rozdeliť si ľahšie a ťažšie úlohy tak,  aby sa mohol každý zapojiť,
  • možnosť byť vedený mentorom (skúseným vývojárom).

Prečo Hackathon realizovať?

Najväčší benefit Hackathonu je, že každý získa nové skúsenosti. Tieto plusy si každý uchádzač po podujatí odnesie. Hackathonom firmy získavajú inovácie. Účastníci, ktorí vyhrajú, dostanú svoju zaslúženú cenu. Výhercovia získavajú peňažné alebo materiálne ceny. Môže sa stať, že sa ich tímový projekt zavedie v nejakej firme, a tak výherca môže získať aj prácu.

Ďalšie vzácne benefity sú networking a príležitosť si založiť startup. Motiváciou pre firmy a inštitúcie organizovať takého hackathony je, že týmto spôsobom získavajú informácie a riešenia z externých zdrojov (mimo organizácie). Motivácia pre účastníkov sú odmeny vo forme peňazí, pracovnej príležitosti alebo len významné plus do životopisu.  

Ako ho efektívne realizovať? 

Realizovať hackathon nie je až také zložité, aj keď sa to tak na prvý pohľad zdá. Zvoľte si zameranie tematiky a cieľ alebo hlasujte o téme s kolegami. Témou môže byť oprava chyby v softvéri, riešenie požiadaviek od klienta, nové technológie alebo nápad, ktorý chcela firma už dlhšie realizovať.

No a čo ďalej? Aký je priebeh celého hackathonu? Prečítajte si nasledujúce stručné body, prostredníctvom ktorých sa dozviete veľa užitočných informácií o časovom harmonograme celého eventu. Celý time-management je nasledovný.

Gif todolist

1. Vybrať projekt, ktorý budú účastníci riešiť/ predstaviť načatý projekt, ktorý sa bude prototypovať. 

2. Jasne vysvetliť zadania, pretože každý musí chápať, čo je cieľom.

3. Analyzovať riešenia.

Počas tohto kroku by mali tímy zhodnotiť, či má zmysel sa danému projektu venovať a hneď aj navrhnúť, ako ďalej postupovať.

4. Vytvoriť tímy a rozdeliť si role v rámci každého tímu.

5. Vytvoriť zoznam úloh a postup riešenia.

Je potrebné zoznam úloh vytvoriť tak, aby každý člen tímu mal neustále niečo na práci. Trvanie zadanej úlohy pre jedného člena by mala byť maximálne 2-3 hodiny. Z pôvodnej zábavy by sa nemala stať povinnosť.

6. Kódovať, dizajnovať a prototypovať.  

7. Priebežne aktualizovať riešenia problémov.

Práve z tohto dôvodu sú na hackathone mentori. 10 minútové prestávky sú určené najmä pre konzultovanie možných riešení problému, ktorý sa vyskytol.

8. Odprezentovať výsledky.

9. Najesť sa a spať. 

Na hackathonoch je občerstvenie riešené napr. bufetovými stolmi, alebo bagetami a sendvičmi. Dôležité však je, aby občerstvenie akéhokoľvek druhu bolo umiestnené blízko na dosah účastníkov. Odporúča sa to preto, aby sa súťažiaci nemuseli presunúť do druhej miestnosti. Takto nič nenaruší ich pracovný výkon.  

Ak vás nezaujal tento typ podujatia, odporúčam zvoliť si iné metódy ako Brainstorming alebo Open Innovation.

Pripravujem pre vás ďalší článok o Hackathone. Majte sa krásne.

Lucia Tóthová