Experiment s hackathonom vo firme ŠVEC GROUP 

 

Keď som prvýkrát počul ohackathone, tak sa to spájalo s IT firmami a všetkými tými prístupmi pre mladé, malé a agilné tímy. Nevyzeralo to ako veľmi vhodné pre výrobné firmy. Potom som sa spoznal s Vladom Klimantom z JLR labu a spomenul mi, že to aj on použil pre svoje projekty. Odvtedy som to mal niekde vzadu vhlave, s chuťou raz to zrealizovať. Teraz dozrel čas a skúsili sme to najskôr v malom – na divíziách ŠVEC GROUP. V tomto blogu by som chcel našu skúsenosť zhrnúť a dať niekoľko odporúčaní. 

Pripravili sme to ako interný 2-dňový projekt, kde si riaditeľ vybral do tímu 2-3 ľudí. Určili sme aj finančnú odmenu pre 3 najlepšie. Nastavili sme pravidlá, míľniky a určili sme mentorov, ktorí v pravidelných intervaloch diskutovali sjednotlivými skupinami, aby im rozšírili ich pohľad a pomohli prekonať prípadné zablokovanie. 

Po skončení druhého dňa sme urobili prezentácievyhodnotenie, odovzdanie cien a spoločné zhrnutie skúsenostíKeď sme to spolu hodnotili, tak sa takmer všetkým páčilo a pokladali to ako dobrú skúsenosť. 

Celkovo ma prekvapila pozitívna energia, ktorá bola priamo úmerná voľnosti, ktorú tímy dostali. Síce na konci prvého dňa bolo vidieť únavu z brodenia sa v neistote kreatívneho procesu, ale hneď ráno bola energia späť. Podľa mňa je za dobrým hodnotením to, že všetci sa chcú zasnívať, vymýšľať a hrať sa. Chcú byť aspoň na chvíľu oddelení od operatívy. A chcú súťažiť.  

Pred spustením boli aj obavy, ako to prijmú divízie, ktoré predtým takúto skúsenosť nemali. Ale po tejto skúsenosti musím povedať, že u mňa by to už do budúcnosti nebola téma na obavu. Ľudia sa vedia prispôsobiť a hľadať riešenia.  

Čo nás čaká v budúcnosti? Hlavne to budú analýzy potenciálu a tvorba prototypov. Sme v dobe, kedy vôbec nie je múdre ísť na istotu. Skôr treba zlyhať s rozumom as čo najmenšími nákladmi. A týmto spôsobom treba tento strach zo zlyhania aj odstraňovať.  

Výhľadovo si tiež potrebujeme vo firme otvárať hlavy na nové formy biznis modelovvariánt spolupráce a podobne. Často totiž vidím v našom myslení pohľad (ale nielen u nás), že najlepším spôsobom inovácie je vlastný produkt a vlastná značka. Nie vždy to platí. 

Pre každého, kto to chce vyskúšať vo svojej firme odporúčam:  

📌naplánovať harmonogram, dať očakávania a míľniky  

📌neviesť tímy príliž direktívnym spôsobom, ale nechať ich zasnívať sa a tvoriť  

📌mať zmiešané tímy (ženy/muži, snílkovia/analytici, dáta/emócie) + mať v tíme aj obchodníka  

📌začať hneď realizovať projekty, ale bez ohrozenia core biznisu  

Ak by ste chceli poradiť ako niečo také urobiť aj u vás, dajte vedieť. Súčasná rýchlosť zmien nás možno nasmeruje k tomu, aby sme takéto akcie robili pravidelne. Niekde som počul, že skratku CEO, ktorú poznáme ako Chief Executive Officer by sme mali zmeniť na Chief Experimentation Officer. Ale nie vo všetkých firmách, ale iba vtých, ktoré chcú prežiť. 

Výhľadovo by som rád urobil takúto akciu aj medzi viacerými firmami, možno aj cez siete INOVATO a Strojárskej univerzity. Niekto predsa musí začať. 

Peter