Je za nami druhé stretnutie Baťových inšpirácií, ktoré sme tentokrát urobili vo Svite, ktorý firma Baťa postavila doslova na zelenej lúke. Baťovská atmosféra bola cítiť v tomto mestečku na každom kroku a naša ranná sprevádzaná prechádzka Červenou kolóniou tehlových baťovských domčekov, ju ešte umocnila. Vedeli ste, že firma Baťa tu musela kvôli klimatickým podmienkam upraviť svoj architektonický koncept bývania pre zamestnancov? Dozviete sa nižšie 😊

Stretnutie prinieslo nové pohľady inšpirované firmou Baťa na inovácie a obchod. Súčasné obdobie už notoricky popisujeme ako obdobie rýchlych zmien, kde niektoré odvetvia určite čaká pokles a zánik. Aj na stretnutí vo Svite sme sa preto pozreli hlavne na prvky kultúry, ktoré umožnia firme rásť a dosahovať svoje ciele. Nemenej dôležitou otázkou bola téma prípravy ľudí na zmeny súvisiace s novými technológiami. Z toho vyplýva, že je dôležité vopred zvážiť, ktoré typy zamestnancov vlastne rozvíjať (určite to nemajú byť leniví a neaktívni ľudia). Nižšie pridávam niekoľko zaujímavých myšlienok Jana Košturiaka, ktoré si určite zaslúžia zváženie a implementáciu.

Firma má, podobne ako človek, svoj životný cyklus od vzniku, rozvoja (učenia sa a prepájania), až k zániku. Aby mohla aj väčšia firma úspešne pôsobiť, mala by si udržovať vlastnosti malej a flexibilnej firmy. Tomáš Baťa svojich ľudí posielal do sveta a my by sme to mali robiť podobne. Potom môžeme robiť tri kroky efektívneho učenia sa, prežitia firmy a zvládnutia nových trendov (3P) – pozoruj, pochop a podnikni akciu. Ukazuje sa, že do budúcnosti budú platiť hlavne tri faktory úspechu firmy – po prvé vnútorná pružnosť/adaptabilita, po druhé iniciatíva a po tretie identifikácia zamestnancov s firmou. Aj pre firemné vzdelávanie je preto najlepšie aplikovať niekoľko kľúčových faktorov, ktoré sme zdôraznili v diskusii:

  1. Líder ako vzor
  2. Učenie sa prácou
  3. Zváženie kľúčových faktorov motivácie, to vlastné „prečo“ u jednotlivcov a skupín
  4. Učiteľ by mal byť zároveň žiakom (a naopak)
  5. Zaviesť zvyky vychádzajúce z opakovaného systému

Dobrú diskusiu spustil aj osobný príbeh Nora Bratha z firmy Spinea, ktorý nám ukázal ako sa baťovské princípy prejavujú v jeho pracovnom a osobnom živote. Tiež pripomenul dôležitosť vzťahov vo firme a faktory, ktoré občas prehliadame – hodnoty a kompetentnosť. Práve hodnoty sú tie korene, ktoré umožnia vyrásť stromu so silným kmeňom kompetentnosti.

Gabriela Končitíková nám predstavila prístup Baťa k obchodu a marketingu. Konkurencie sa netreba báť, ale fandiť jej. V žiadnom prípade ju netreba ohovárať. O to viac je potrebné rozvíjať svojich obchodníkov. Viac ako potenciálnym zákazníkom odporúča systém Baťa venovať sa tým súčasným, a to hlavne hľadaním nových spôsobov, ako im priniesť čo najväčšiu hodnotu. Tomáš Baťa napríklad vždy odporúčal, aby obchodníci dali vždy zákazníkom dobrý tip na niečo, čo zákazník potrebuje. A veľmi dôležité je tiež zapálenie tých, ktorí pracujú v kontakte so zákazníkom. Nezabudnime, že systém Baťa staval reklamné oddelenie na ľuďoch z vnútra firmy a hlavne na túžbe po zdieľaní. Ako to hovorí dobový materiál Baťa – Najlepším marketérom je sliepka, pretože keď má nový produkt tak to kričí do sveta. Myslím, že nikto z nás už toto baťovské prirovnanie nezabudne. Aj my vieme vo firme komunikovať dôležité veci tak jednoducho, aby si ich všetci zapamätali?

Silným zážitkom bolo stretnutie s absolventmi Baťovej školy práce (pán Vlha a pán Perinaj), ktorí nám na osobnom príklade ukázali čo znamená, keď je zamestnanec hrdý na svoju firmu. To sa nedá popísať, to treba cítiť a vnímať. Naozaj platí, že firemnou značkou sú jej zamestnanci. Na skutočných ľudoch sme mohli vidieť čo je výsledkom vedenia k hodnotám, systematickosti a poctivej práci.

Druhý deň nám Vlado Zentko z OZ Rozpuk priniesol svoj pohľad na rozvoj Svitu v kontexte stratégie firmy Baťa. Ani firma Baťa nebola neomylná. Po prvých skúsenostiach, keď prevládajúce vetry spôsobovali, že zvyšky sadzí z komínov padali na novozaloženú osadu baťovských domčekov, boli hneď prijaté plány na zmenu členenia mesta a posun novo plánovanej obytnej zóny. Žiaľ, už ju nestihli vybudovať. Takisto odlišná klíma Svitu zmenila výzor domčekov. Tradičné ploché strechy boli kvôli snehu nahradené sedlovými a ikonická červená tehla sa začala aj omietať. Firma Baťa bola veľmi praktická a funkčnosť bola dôležitejšia ako dizajn.

K našim stretnutiam patrí aj diskusia v malých skupinách. Druhý deň sme diskutovali o tom ako zabezpečiť vo firme sledovanie technologických trendov, ako aplikovať vo firme moderné technológie, ako budovať vzťahovú firmu a ako budovať vo firme úspešných obchodníkov. Prišli sme k zaujímavým a podnetným záverom. Týmto otázkam a odporúčaniam sa môžeme venovať v ďalších článkoch.

Tešíme sa na ďalšie stretnutie na jeseň v Partizánskom.