Veľmi sa teším, že sa nám v INOVATO podarilo na začiatku júla zorganizovať stretnutie k téme Smart Factory s odborníkmi z firiem ANASOFT, B2A, OMS (WorkSys) a IPM Solutions. Čo ma zaujalo najviac nie sú iba konkrétne riešenia, ale hlavne spôsob premýšľania a uvažovania týchto ľudí o nich. Tri z nich v skratke popíšem a potom sa pozrieme na niektoré body z diskusie.

Prvou vecou je využitie niečoho existujúceho pre budúce použitie v inej oblasti. Príkladom je štandardná funkcionalita riešení firmy Apple v tabletoch. Túto firma B2A využíva pre digitalizáciu procesov. Veď prečo by niekto programoval nové užívateľské rozhranie, keď je dostupné jedno, ktoré je vyladené a obľúbené? Podobne je to aj zo svietidlom ako nosičom rôznych senzorov v prístupe WorkSys od OMS. Načo ťahať inú (smart) infraštruktúru, keď už v priestore máme jednu priamo spojenú so svetlom?

Druhou vecou je sledovanie trendov. Vo výrobe v najbližšom období to bude stále o znižovaní nákladov cez kontrolu nad procesmi a ich optimalizácia cez zber dát. Prácu bude umelá inteligencia uľahčovať aj rozhodovaním, ktoré človek nedokáže urobiť v takom rýchlom čase. V tomto smere ide vpred firma ANASOFT, ktorá umelú inteligenciu úspešne využíva vo svojich riešeniach. Iným trendom budú nové prístupy práce. V prezentácii IPM Solutions sme videli, že rozšírená realita bude prenikať do výrobného procesu a údržby. Možno je v súčasnosti ešte predčasné hovoriť o návratnosti investície do rozšírenej reality pri výrobe menších sérií, ale systémy časom pokročia a ich programovanie sa zjednoduší a tým sa stanú dostupnejšími.

Treťou vecou (ktorú vo firmách nechceme počuť) je, že „smart“ riešenia vyžadujú často aj transformáciu existujúcich procesov. Na jednej strane ju vyžadujú, ale na druhej strane ju aj spôsobujú. Jedna z možností na ktorej sa to dá vysvetliť, je chladenie jedla. Ešte v minulom storočí sa na našom území vyskytovali ľadovne na chladenie jedla s jednoduchým princípom. Počas zimy sa nasekal ľad, ktorý v ľadovni vydržal do leta. Toto pôsobilo vo viacerých smeroch obmedzujúco. S nástupom chladničiek (a iných spôsobov úpravy jedla) sa zmenili nielen zvyky pre spracovanie jedla, ale dokonca aj spôsob ako o jedle uvažujeme. Aj preto by sme mnohé procesy nemali digitalizovať v súčasnej podobe. Skôr by sme ich mali nastaviť tak, aby boli vhodné pre ďalšie obdobie života firmy.

Dobre sme podiskutovali o štyroch hlavných témach – návratnosti investícií, procesoch, výbere riešení a postupoch ich zavádzania. Krásou týchto tém je, že sú všetky navzájom prepojené (aj s celým kontextom firmy). Návratnosť investícií je jedna z tém na ktorú nie je jednoznačná odpoveď, pretože sa firme investícia nemusí vrátiť iba priamo, ale aj nepriamo. No existuje riziko, že zle nastaveným projektom sa jej nemusí vrátiť vôbec. Určite je namieste rozumné vizionárstvo v kontexte trendov. Rovnako je rozumné aj nasádzanie riešení po malých pilotných projektoch, ktoré riešia reálnu tému. Témy procesov a postupu závisia od reálneho zadania a vyššie spomenutej úpravy procesov. Dôležití sú vo firme „evanjelizátori“ týchto tém, ideálne ak majú vplyv a rozhodovaciu právomoc. Je super, keď si tému vezmú za svoju a vidia v nej prínos pre firmu aj pre seba. Spolupráca ľudí od výroby, procesov a IT musí byť plne prepojená. Preto firmy vytvárajú novú pozíciu CIO, ktorý má na starosti aj rozvoj digitalizácie. Popri tom sa vo firmách vytvára aj nová pozícia dátového analytika. Výber riešení a ich dodávateľov na konkrétny projekt je náročný, pretože častokrát ide úplne o fundamentálny prístup, ktorý určí logiku fungovania na dlhšie obdobie. Dôležité je zladenie sa s dodávateľom na celkovom prístupe k systému a jeho logike, ale aj aktívne zadefinovanie očakávania a spolupráca pri návrhu. Dobrým základom je  ale navštíviť firmy, ktoré sa už v digitalizácii posunuli ďalej.

Kdesi som počul, že budúcnosť priemyslu bude o výrobe ako službe v kontexte zdieľaných zdrojov. Plne sa s tým stotožňujem. To sa dá dosiahnuť len lepším prepojením celého hodnotového reťazca práve cez „smart“ riešenia. Ale takéto riešenia by sa nemali zavádzať len kvôli sebe, ale hlavne kvôli lepšej zákazníckej skúsenosti, ktorú ako firma vieme (chceme) ponúknuť.

Vďaka zapojeným firmám aj všetkým, ktorí prišli. Dobrá diskusia!