Predstavme si izolovaných ľudí v minulosti, neskôr skupinky lovcov, spoločenstvá poľnohospodárov a dnešný svet ľudí v globálnom pohybe, prepojených on line internetom. Vzniká rýchly, nelineárny, nestabilný a chaotický svet.  Hovorí sa o exponenciálnom svete, singularite, turbulenciách a nepredvídateľných udalostiach, ktoré sú niekedy označované za krízy. Problémom je však to, že sa snažíme chaos vysvetľovať metódami, ktoré sú vhodné pre stabilný a rovnovážny svet.

Starý svet odchádza a prichádza svet nový. V tom starom svete boli dlhodobé predpovede a plány, marketingové prieskumy a analýzy, projekty, v ktorých sa šéfovia pýtali, kedy to bude hotové. Dnes vieme, že predpovedať budúcnosť a definovať dlhodobé plány sa nedá, skúmať správanie zákazníkov a o pol roka ho prezentovať je zbytočné, inovačné projekty nikdy nebudú hotové.

Školy pripravujú a schvaľujú študijné plány, ktoré sú už v čase schvaľovania zastarané, strategický projekt sa mení hneď ako bol podpísaný projektový list, inovačné projekty nikdy nekončia, posúvajú sa iba medzi fázami, ktoré sú neustále kratšie.

Žijeme v pulzujúcom, chaotickom on line svete. Zákazníkov skúmame v reálnom čase, rovnako ako sledujeme procesy v podniku. To čo platilo dnes, už zajtra neplatí. Plánovať na istotu sa nedá, stačí urobiť jeden – dva kroky, vyhodnotiť, preplánovať, prípadne zmeniť. Všetko sa neustále mení a nikdy nebude hotové, niečo zaniká a niečo nové prichádza na svet.

Statické a dlhodobé plánovanie funguje v stabilnom prostredí, agilita je skôr o malých a rýchlych krokoch – experimentoch. Projektový tím sa stretáva denne, nápady sa premieňajú na prototypy v niekoľko denných sprintoch a „konečné“ riešenie vzniká postupne – od jednoduchej verzie k zložitejšej. Všetko je rýchle, interaktívne. Inovácie sa nerobia v uzavretom laboratóriu, ale v otvorenej sieti so zákazníkmi. Agilita je postavená na podnikateľstve, autonómii a zodpovednosti členov tímu, projektový manažér nič neriadi, nekontroluje, viac vytvára podmienky.

Prekvapuje ma, koľko podnikateľov ešte stále nechápe, do akého sveta vstupujeme. Globálne sa bude konkurovať komplexnými dátami, ich zberom v reálnom čase a ich spracovaním s podporou umelej inteligencie, „železo“ sa bude spracovávať lokálne a individuálne.

Stretávam vizionárov, inovátorov a podnikateľov, ktorí sú už jednou nohou v novom svete. A stretávam aj takých, ktorí stále nechápu, čo sa deje. Výrobcovia bicyklov sa medzi sebou bijú nízkymi cenami a na skladoch majú tisíce nepredaných kusov. Vraj ich zaskočili zákazníci nákupom elektrobicyklov, ktoré pred pár rokmi títo „experti“ považovali za módnu vlnu. Mnohí výrobcovia ešte nepochopili trendy, v ktorých sa produkt mení na službu, materiál na informácie, klasický model predaja na zdieľanie, kamenné predajne a sklady na vzorkovne s internetovým predajom.

Niektorí strojári alebo nábytkári ešte stále vyrábajú podľa cudzích výkresov, predávajú normohodiny a snažia sa konkurovať nízkou cenou. Dokedy? Ďalší si namiesto inovácii, kupujú z eurofondov nové stroje a potom hľadajú objednávky na ich vyťaženie alebo pripravujú prezentácie o digitalizácii alebo Industry 4.0. Načo?

Agilita znamená prácu, malé a rýchle krôčiky vpred, skúšanie, testovanie a experimentovanie. Sledovanie trendov a učenie sa – on line, každý deň, bez toho, aby sa to niekedy skončilo. Žijeme vo svete, ktorý je večer iný, ako bol ráno. Prežijú agilní a rýchli. A tí, ktorí spia v minulosti, sa už nezobudia. Dobrú noc.

O agilite budeme hovoriť na Baťových inšpiráciách 10.3.2020 v Zlíne. Teším sa na vás.

Ján Košturiak

Zdroj obrázku: Unsplash